Monday, November 9, 2009

ENGLISH + MELAYU = ENGAYU..

Pada suatu hari, ada seorang pakcik ni terserempak dengan mat salleh..Dengan secara tidak sengaja mat salleh tu terlanggar la pakcik ni tadi..Perbualan mereka telah direkodkan seperti di bawah:-

Pakcik: Opacat mak ekau..Weyh ko ni bute ke apa..

Mat Salleh: I,m sorry sir..Are you ok?

Pakcik: Ok pale otak ko bejambul..Minta maaf cepat..!!!(dgn nada agk kras)

Mat Salleh: I'm sorry but I can't understand you..Can you speak in English please..

Pakcik ni pun berfikir sejenak, tiba-tiba dia teringat akan satu perkataan yang selalu disebutkan cucunya iaitu sorry..Baru dia teringat yang maknanya maaf..Kemudian:-

Pakcik: Erm, baiklah pakcik maafkan ko..Len kali jalan tu pandang depan, jgn pndang blakang..Ko ni dari mana nak ke mana?

Mat Salleh: Excuse me sir..What are you saying just now? I can't understand you..Speak in English please..

Pakcik: Owh orang Inggeris..Pelancong la ni ya..Haaa???..Bas stand, owh jauh jugak dari sini..Ko jalan terus je jangan belok2 lbih kurang 1km pastu belok kiri, smpai ko nampak stesen minyak kat sebelah kiri ko..Pastu ko trus lagi dalam 100m ko belok kanan..Pastu ko trus je lagi smpai nampak selekoh tajam..Ahh, lpas sikit je selekoh tu ko masuk kanan lagi..Pastu terus, dah jangan belok2 smpai la ko nampak ada pasar borong..Bas stand blakang pasar borong tu aje..Kat situ memang baunya agak busuk, maklum la pasar..Tapi aku hairan kenapa ko tak naik kapal terbang atau teksi?(jelasnya panjang lebar)..

Mat Salleh: Oh my god..!!! Finally i can go to the airport..Where i can get the taxi sir?

Pakcik: Haaa..??? Air..Port..?? Ape dia cakap ni..Owh nak minum air yang dalam pot tu agaknya..Sekejap ye..

Pakcik tu pun pergi ke kedai membeli air mineral..Maklum la pelancong, kena layan dgn baik..Mat Salleh ni pun tunggu lah pakcik ni tadi kerana pd sangkaannya pakcik ni nak tolong dia panggilkan teksi..Beberapa minit kemudian:-

Pakcik: Nah, aku tau ko haus kan..Amik ni minum..Jangan segan2, hari ni pakcik belanja kamu..Esok lusa giliran kamu pulak..Kamu kan kaya..Hehe..(smbil menghulurkan botol mineral kepadanya)..

Mat Salleh: Owh thank you..

Pakcik: Takde hal la..

Mat Salleh: But, where is the taxi?

Pakcik: Sini takde teksi, teksi dekat dgn bas stand sana..Kan aku dah bagi jalannya tadi..Takkan dah lupa kot?

Mat Salleh: Coat? Inside my bag..Why?

Pakcik: Ye lah aku tau la ko bawak beg..Eh lepas y kan z..Ape lagi..Kenapa ko tanya aku macam tu?

Mat Salleh: To Airport sir, to the airport..Please..

Pakcik: Air pot lagi..Habiskan yang tu dulu..Tamak sungguh..

Mat Salleh: Please sir..Where i can get a taxi coz i wanna go to airport as soon as possible..

Pakcik yang tadinya gembira kini bertukar wajah..Dia menjadi marah:-

Pakcik: Ko ni pekak badak ke apa? Kan aku dah kata teksi kat blakang pasar borong tu..Tu air pot tu, kan banyak lagi(smabil menunjukkan ke arah botol mineral)..Jangan la tamak..Ah lagi satu, soon ada jual kat kedai runcit Pak Abu dpan tu(smbil tnjuk ke arah kdai)..Beli je la, banyak songeh plak omputih ni..Aku bagi sebijik baru tau..

Mat Salleh: (melihat ke arah kedai sambil menunjukkan reaksi yang dia tidak melihat sebuah teksi pun di situ)

Pakcik: Ko ni bengong ar..Ko tak pegi lagi kat sana, mana ko tau soon tu dah habis..Pegi la tengok..Sengal..

Pakcik ni pun membawa si Mat Salleh ni ke kedai yang dimaksudkan tadi..Setibanya di kedai, Pakcik ni pun ambil soon dan menunjukkan kepada Mat Salleh tersebut..Ikuti perbualan di bawah:-


Pakcik: Ni la soon yang ko nak tadi..Kat sini takder jual pakai kilo..Semua jual pakai paket..Maklumlah sekarang sumer dah maju..Amik la, pe lagi..


Mat Salleh: Oh my god..I don't want this..I want a taxi and i can go to the airport as soon as possible..Someone please help me..!!!


Pakcik: (pening)..Tadi kata nak soon pastu nak mi pulak..Dah berapa kali aku ckp, teksi kat bus stand sana..Mana ada dalam kedai ni..Teksi mainan adalah..Haish..Da tu x abis2 sebut air pot air pot..Kat sini xder jual air dalam pot..Dalam botol je la..Agaknya semua spesis omputih ni memang cerewet ye..?? (rungutnya lagi)..


Mat Salleh: Nevermind, bus also can..But if I can get a taxi is better..Please help me sir..


Pakcik: Adoi, tak paham aku lah omputih ni..Nak main pulak dia..Ko nak main ape ni ha..??  Haish, kusut otak aku lah..Ni ser mana plak ni..(berfikir sejenak)..


Lalu dia teringat anak daranya di rumah yang bernama Seri..Pada sangkaannya Mat Salleh ini gagap untuk mengatakan nama Seri itu dan menyebutnya Ser..Lalu:-


Pakcik: Owh Seri, kenapa dengan dia..?? Ko knal dia ke..??


Mat Salleh: Shit..What a bad day..Because of this stupid fuller, I can't back home and have some romance situation wif my wife..


Pakcik: *dush* (satu tumbukan padu menerjah pipi sang Mat Salleh)..Kurang ajar punya omputih..Dasar tak ada maruah diri..Celaka ko, ko romen dengan anak aku si Seri..Bedebah ko..Lahanat..Lahabau..!@#$%


Tanpa berfikir panjang, dia terus membawa pulang Mat Salleh ini ke rumahnya..Setibanya di rumah, dia beri lagi satu tumbukan padu pada si Mat Salleh lalu rebah ke tanah..Isteri dan anak2 nya keluar ke pintu dan terkejut dengan apa yang mereka lihat..Seterusnya:-


Isteri: Abang, knapa abang pukul dia..??Apa dia dah buat..??


Pakcik: Kau panggil Seri sekarang..!!! (dlm nada yang marah dan tinggi)


Isteri: Yelah2..Tapi kenapa bang..??


Pakcik: Jangan banyak tanya..


Isteri: Eh, marah plak..


Seri: Ye mak, ayah..Ada apa ni panggil Seri..??


Pakcik: Ko knal budak ni..?? Budak !@#$% ni ko knal x..??


Seri: Taklah..Saya tak kenal langsung..Dia kan orang putih, mana saya de kawan orang putih..


Pakcik: Kecik2 ko dah pandai nak menipu ayah ye..Berdosa taw..


Seri: Sumpah ayah..Demi Allah, Seri tak kenal dia ni..?? Kenapa..?? Apa dah berlaku..??


Pakcik: Habis tu, takkan dia kata yang dia dah romen ko..???


Seri: Masyaallah..Astaghfirullahalazim..Ayah lebih pecayakan kata2 Mat Salleh ni daripada kata2 anak ayah sendiri..?? Seri rasa mungkin ayah salah faham ni..


Pakcik: Hah yeke..?? (lalu, dia bantu angkat Mat Salleh tu bangun dan bwk ke pondok depan umah tu)..


Seri: Bia Seri ckp dgn dia..Hello sir, what's your name..??


Mat Salleh: John..You..??


Seri: Here, all the people call me Seri..But, since you have the difficulty to pronounce it just call me Serra..Nama dia John ayah..Dia susah sikit nak sebut Seri, jadi Seri suh dia pnggil Seri Serra je..Mudah dia nak sebut..


Pakcik: Owh..Baru aku tau nama dia John..Ah, tnya apa dia nak sebenanya..??


Seri: Baik ayah..So, why are you here John..??


John: Actually I had check out from my hotel at the town nearby coz I must back to Texas, US today..But since I feel hungry, I went to a restaurant around the hotel to eat..Then, I wanna find some stuff to bring back home as a souvinier(lupa ejaan) for my family at home..I'm just walk without no direction until I reach here..Then, I meet this man and I really don't understand what he say..I just wanna transport to send me to the airport now..Is there any taxi here Serra..??


Seri: Of course here got taxi..Wait here a moment ok..


John: Ok..Quick, my flight at 8.00 o'clock..Now already 5.00 o'clock..


Seri: Don't worry..I'm here as soon as possible..


John: Ok..


Seri pun masuk ke dalam dan menceritakan apa sebenarnya yang berlaku..Mengenai dia tersesat jalan hingga lah dia mencari teksi untuk ke airport..


Pakcik: Airport tu apa..??


Seri: Lapangan Terbang..


Pakcik: Oh..Ingatkan air dalam pot..Adoi..


Seri: (tergelak)..Eh ayah, jom lah cepat sebelum terlambat..


Pakcik: Ye2, dah siap ni..


Sebentar kemudian, Seri dan pakcik itu pn keluar menemui John..Lantas:-


Seri: Let we send you to the airport..


John: You have a car..??


Seri: Yes of course..Come, let me show you my car..


John: Yeah, sure..


Setibanya di kereta:-


John: Wow, fantastic..Mercedez-Benz..This is much better than taxi..Hahaha..


Seri: Haha..Of course..So, what r u waiting 4..??


John: (terus masuk dalam kereta)..


Kereta yang dipandu pakcik tu pun terus memecut laju menghala ke lapangan terbang..Mereka tiba tepat pada masanya iaitu pukul 6..Setibanya di sana:-


John: Thank you so much Serra..I dunnow what will happen to me if you are not here..




Seri: Haha..Welcome..So, hope to meet you again..Take care..Goodbye John..


John: Ok..Hope so..Take care of yourself too..Goodbye Serra..


Seri dan pakcik melambaikan tangan kepada John dan begitulah sebaliknya sehingga lah John hilang dari pandangan mereka..Seri pun memandang ke arah ayahnya dan begitulah sebaliknya..Kemudian mereka berdua tergelak mengenang kembali apa yang berlaku sebelumnya..


Moral: Jangan main tuduh je tanpa usul periksa..Jangan buat2 paham kalau kita tak paham..Jangan berat sangat mulut tu nak bertyanya..Kita mesti belajar rajin2 supaya jadi pandai..Jangan terlalu ikutkan emosi..


© All Right Reserved 2009
Segala penulisan dalam blog ini tidak boleh dicetak mahupun disalin semula dalam apa jua cara tanpa mendapat kebenaran daripada pihak penulis terlebih dahulu. Kerjasama anda amat saya hargai. Terima Kasih.

0 ulasan: